Pengalaman awalan PhD saya

Pada peringkat permulaan, permohonan menyambung pelajaran dilakukan dengan cadangan penyelia oleh seorang kawan untuk menyambung ke UKM. Saya telah menghubungi email kepada bakal penyelia dan membuat persiapan untuk memyediakan proposal (cadangan penyelidikan). Cadangan tajuk penyelidikan agak baru bagi diri saya. Kemudian proses memohon universiti dan memohon cuti belajar di UTM dilakukan dan saya berjaya mendapat tempat di UKM dan mendapat kelulusan cuti belajar ke UKM. Tapi disebabkan oleh sebab-sebab yang tertentu, saya membuat permohonan baru ke luar negara. Setelah berjumpa dekan, dan beliau menggalakan saya bertukar ke luar negara. Selepas itu, saya menghubungi beberapa professor dan pensyarah untuk saya membuat PhD di sana. Akhirnya saya memilih Sheffield Universiti dan membuat dengan Prof Peter Willett. Beliau agak berpengalaman dan cara kerja beliau sangat sistematik. Beliau sungguh rajin untuk memantau pelajarnya di makmal komputer hampir setiap hari, kadang-kadang 2 hari sekali. Tapi saya kadang-kadang curi-curi tidak datang. Jika seminggu saya tidak hadir ke makmal, saya akan menerima email dr beliau...just asking "Where are you?". Tapi bagi saya beliau jujur dan menjalankan amanahnya dengan baik. Oleh sebab itu kalau saya hendak ponteng ke makmal, saya kenalah pandai-pandai, jangan sampai seminggu tak nampak batang hidung. Atau kadang saya maklumkan kat beliau yang saya 'working at home'.

Di Sheffield, saya juga membuat bidang penyelidikan yang baru bagi saya, bibliometric. Pada mula saya tak berapa pasti tentang bidang ini. Teknik asalnya digunakan oleh perpustakaan untuk memastikan mereka mempunyai koleksi buku, journal yang berkualiti. Sekarang teknik ini telah digunakan oleh bidang-bidang yang lain untuk memantau kualiti dan kuantiti penyedilikan, kenaikan pangkat yang lebih sesuai utk para akademik dan penyelidik.

Kenapa saya buat bidang ini? Saya memang minat pengurusan sejak dari sekolah menengah. Dulu saya ingat nak sambung bidang 'peracangan bandar' selepas SPM. Tapi akak saya yang telah isi semua borang saya, dia yang pilik komputer. Saya tidak minat pun. Saya suka subjek perdagangan. Semasa tahun akhir di UTM, saya mengambil subjek sistem bantuan keputusan. Kemudian saya jatuh hati dan buat projek tahun akhir tentang proses pemilihan kenaikan pangkat berdasarkan kursus yang telah diikuti oleh kakitangan. Semasa proses penilaian dilakukan saya ditanya mana model saya? Saya tidak faham tentang model membuat keputusan. Kemudian saya menyambung pelajaran di peringkat master dalan bidang 'Decision modelling'. Skrg saya dah faham. Sebelum kita membuat keputusan berdasarkan komputer, kita kena modelkan dahulu proses membuat keputusan. Setiap hari manusia membuat keputusan tapi ada keputusan yang subjektif, ada jelas, ada tidak yang jelas.Agak2 penting atau kritikal tak proses membuat keputusan yang sistematik. Bagi saya ianya sangat penting dan kritikal terutama utk oragnisasi, tak adalah orang yang sama aje naik pangkat kan, atau prosidur penilaian yang tidak jelas. sebagai manusia setiap hari kita membuat keputusan...daripada keputusan yang kita buat ada hati2 yang terluka..ini terutamanya keputusan memilih pasangan hidup.

Dalam penyelidikan saya lebih membuat keputusan berdasarkan data-data yang jelas iaitu data penerbitan (sebab itu ialah sesuai untuk menilai pencapaian penyelidikan, menilai kakitangan akademik dan menilai penyelidik).

Tajuk saya telah diberi semasa kami berkomunikasi dengan email. Selepas itu, saya cuba menyediakan cadangan penyelidikan. Bakal penyelia saya pulak, memberikan satu tugasan untuk membuat kajian latar belakang tentang h-indek. Tapi skrg h-indek hanya tinggal kenangan sebab saya tak gunakan dalam PhD saya. Saya lebih kepada bibliometric yang basic sahaja. H-indek lebih kepada utk menilai keupayaan seseorang penyelidik dalam menghasilkan penulisan dan juga mempunyai citation. Citation ini merujuk kepada kesan penyelidikan yang dijalankan, jika kita membuat penyelidikan yang selalu dirujuk, pastinya paper kita akan dirujuk orang lain. Jika paper kita tidak dirujuk, mungkin kajian yang dilakukan tiada kaitan dengan kajian penyelidik2 lain.

No comments: