Apakah tanda-tanda penyakit Polycystic Ovary

http://ikhtiarzuriat.blogspot.com/2007_12_01_archive.html

Apakah tanda-tanda penyakit Polycystic Ovary?

TIDAK SUBUR ATAU MANDUL.

Kebanyakan dari pesakit-pesakit PCO datang berjumpa doktor pakar sakit puan sebab sukar hendak hamil walaupun telah lama mencuba. Ada yang telah beberapa tahun berkahwin tetapi masih belum medapat zuriat. Ada yang berjaya mendapat anak pertama dan gagal untuk hamil lagi selepas itu. Mereka ini mudah meningkat berat badan mereka dan seringkali peningkatan ini berlaku secara mendadak.

I.Haid tidak teratur.

Tanda yang biasa ialah haid yang tidak teratur, biasanya lambat datang haid dan kadang- kadang jarak antara haid menjadi begitu jauh sekali sampai hingga 3 atau 6 bulan barulah datang haid yang berikutnya. Ada setengah wanita pula sampai setahun tidak datang haid.

II.Gemuk

Tanda lain ialah peningkatan berat badan menyebabkan wanita itu gemuk atau obese. Seringkali peningkatan berat badan ini berlaku secara mendadak selepas ia berkahwin dan pada ketika itu pusingan haid pun menjadi lebih tidak teratur dan kesuburan mereka sangat kurang ataupun langsung tidak subur kerana telur tidak dapat menetas.

III.Darah haid sikit atau/dan berpanjangan

Wanita pula mengalami selain daripada pusingan haid yang begitu panjang jangka waktunya, ialah perdarahan haid yang mungkin berlaku dengan sedikit sekali, tidak seperti biasa haid akan keluar dengan sederhana selama seminggu. Tetapi wanita yang mengidap penyakit polycystic ovary akan mengalami haid yang sangat sedikit hanya menitis selama 2 atau 3 hari. Ada juga di kalangan mereka yang mengalami pendarahan yang berpanjangan sampai 15 hari ataupun 30 hari tanpa henti.

IV.Tumbuh rambut.

Setengah wanita pula tanda-tanda lain ialah tumbuh rambut pada kaki, tumbuh misai dan janggut dan juga tumbuh rambut pada bahagian tangan dan ada kalanya di bahagian dada. Ini menandakan peningkatan dalam hormon lelaki dalam darah wanita tersebut. Iaitu satu keadaan yang sering berlaku dikalangan pengidap penyakit polycystic ovary.

4) FAKTOR SUAMI ~ masalah kegemukan,kesuburan dan kualiti sperm yg dihasilkan yang lazimnya berpunca dr tekanan kerja dan MEROKOK.

5) FAKTOR GANGGUAN METAFIZIK ~ akibat gangguan sihir atau saka, tidak dinafikan dr segi Islam sendiri memang ada spesis jin @ syaitan yg kerjayanya memakan benih yg dihasilkan untuk membantutkan kelahiran manusia. Ianya disebabkan oleh gangguan jin yang tnggal di dlm rahim yang menganggu proses persenyawaan.(Sumber Rujukan : Tanda sihir & Kekuatan Ruh Mengatasinya oleh Dr Amran Kasimin)

TANDA-TANDA GANGGUAN METAFIZIK
a) Sesak di dada selepas waktu asar yg mungkin membawa sehingga ke tengah malam
b) Fikiran selalu melayang
c) Rasa sakit di bawah tulang punggung
d) Cemas di waktu tidur
e) Kerap mengalami mimpi yang menakutkan spt jatuh gaung, dikejar hantu ataupun binatang buas, digigit binatang berbisa spt ular,kala jengking, kucing hitam, bermimpi tercekik,tenggelam dlm air, salib atau gereja dsbnya.
f)Mimpi bersetubuh yang berterusan sehingga 2 atau 3 kali seminggu
g) Mudah sensitif
h) Panas baran
i) Gangguan untuk melakukan ibadah ~ terlupa bacaan sembahyang, merasa was-was yg melampau, badan terasa mengeletar, perasaan terasa sayu dan pilu.
j) Terlihat jin atau terdengar bunyi-bunyi yang asing spt bunyian gendang, loceng, muzik, ribut dsbgnya.
k) Rasa lesu, tidak bermaya
l) Rasa putus asa untuk hidup ~ kegembiraan dan bersedihan yg bersangatan tanpa sebab yg jelas.Ada ketikanya timbul keinginan membunuh diri.
m) Menguap berulangkali, sendawa, mudah mengantuk, perjalanan darah dan degupan jantung lebih kencang, mengeluarkan air mata, bingung hingga kadang lupa jalan pulang cth dr tempat kerja balik ke rumah sehingga boleh tersesat.


http://ikhtiarzuriat.blogspot.com/2007_12_01_archive.html


Apapun PUNCA @ FAKTORNYA, InsyaAllah dgn latarbelakang displin kaunseling, perawatan Islam dan konsultasi produk ...INSYAALLAH kami sedia membantu...

Bagi yang MENGALAMI GANGGUAN SAKA, ada tertib dan pendekatan untuk membersihkan ENERGY NEGATIF ini dan masa yang sama MEMANTAPKANKAN PERTAHANAN AURA DIRI agar tidak dicerobohi kembali..Semua ini dibawah satu bumbung bersama NUR QUDRAH HOLISTIC SOLUTION...bersihkan hati & minda & berserah kpd Allah Yang Maha Berkuasa, InsyaAllah IMPIAN ZURIAT anda mampu menjadi kenyataan...

http://ikhtiarzuriat.blogspot.com/2007_12_01_archive.html

Salam Ukhwah ~ 012-3915362 / YM ~nizwar75
Pn Aniz Hj Anwar
Master Science In Counselling
Counsellor / Therapist
Nur Qudrah Holistic Solution

No comments: