Uri Ke Bawah

Uri Ke Bawah

Placenta yang normal berkedudukan lebih tinggi dari uterus. Placenta atau uri ke bawah apabila ia berkeadaan uri tersebut turun ke bawah uterus, sama ada melitupi serviks atau separa menutupi serviks. Ia boleh menyebabkan pendarahan yang banyak berlaku sebelum ketika hendak bersalin. Ia dikaitkan dengan keadaan bayi yang telalu kecil atau berlaku pembesaran bayi yang tidak sempurna. Faktor-faktor yang meningkatkan risiko menghadapi masalah uri ke bawah ini termsuklah pernah mengalami masalah uri ke bawah sebelum ini, mengandung kerap, pernah bersalin secara pembedahan dan berumur 35 tahun ke atas.

4 comments:

Suhaila said...

Ape khabar kak Yati? Selamat hari raya. Maaf zahir dan batin.

Masa ngandung Uwais dulu uri Su jatuh ke bawah dan tutup laluan serviks. Mula dikesan semasa kandungan 20 minggu. Pastu masa 8 bulan alhamdulillah uri dah naik balik tp kesannye baby breech dan lambat pusing. At the end baby pusing balik dan dapat juga bersalin normal alhamdulillah. Cuma tertanye juga puncanye sebab su xde uri jatuh masa ngandung Umar dan jarak antara diorg agak jauh. Lepas setahun 6 bulan baru Su mula ngandung. Tp Su macam fobia juga takut berulang lg pasni. Skrg su cuba jarakkan lebih lama untuk yg ke-3 :)

Moon said...

Alhamdulillah..Allahuakbar..tahniah! Allah itu Maha mendengar.:))..rasa macam nak peluk kak yati sekarang jugak..:))

Aryati Bakri said...

Salam Sue...

Alhamduliiah baik-baik aje.

Sue bukan ke kalau menjarak terlalu jauh ...menjadikan pengalaman mengandung tu seperti baru. Ada org kata baik rapa dan lebih berisiko kalau dah berusia...mungkin 2/3 tahun sahaja. Hanya pengalaman org lain..hehehhe

Semoga Sue lebih ceria dan bahagia

Aryati Bakri said...

Salam...Moon..

Tulah moon rezeki Allah. Dulu kalau cik abg tanya akak pasal anak. Akak jawab mintaklah dengan Allah.

Allah adalah segala-gala tapi rasa cinta dan sayang kepadaNya amat susah terutama insan kerdil seperti akak.

Wasala