Bayi sakit kuning

http://mysetbersalin.com/blog/2009/01/petua-mengatasi-demam-kuning-atau-jaundice-pada-bayi/

Semasa usia kandungan dah masuk sembilan bulan, boleh amalkan minum air glugos bagi elakkan anak kuning.

Antara petua lain :

1.Jemur bayi di sebelah pagi. Jangan jemur dalam keadaan terlalu panas. Seeloknya dalam pukul 8 sebab belum panas terik lagi. Jika cuaca luar telalu panas nanti baby kita kekurangan air pulak. Tutup mata bayi supaya tak terkena silau .

2. Beri bayi anda lebih air masak supaya kekotoran dan tahap bilirubin yang ada dalam tubuh bayi dapat di singkirkan dengan lebih cepat.

3. Susukan bayi anda dengan lebih kerap kerana bayi anda akan lebih kerap buang air atau buang air besar yang akan sama-sama keluar dengan kekotora yang ada dalam tubuh mereka.

4.Jika anda mengambil herba atau jamu, hentikan buat seketika sehingga bayi anda sembuh.

5.Rebus daun bunga raya, daun sirih dengan air kelapa. Selepas di mandikan bilas dan bersihkan Mandikan bayi dalam berapa hari.

6.Rebus kacang bendi dengan secawan air. Ambil air lendir kacang bendi yang di rebus tadi dan di beri minum pada bayi anda sekali sehari.

7.Anda juga boleh mencuba beri minum susu kambing ( sikit saje ) kerana berapa orang rakan saya yang mencuba kaedah ini sebelum ini memang berkesan.

*************

Semalam dapat petua lain:
elakkan baju bayi berwarna kuning dan jangan tidur selepas terbit matahari hingga waktu zohor.

http://mysetbersalin.com/blog/2009/04/3-lagi-tips-merawat-demam-kuning-pada-bayi/

Ambil beberapa sengkuang cina dan di parut untuk di ambil airnya.Beri minum bayi anda satu sudu kecil setiap pagi sehingga penyakit kuningnya hilang.

2.Ambil setengah biji halwa kundur dan di campur dengan air suam kosong. Minum sebanyak 2 kali sehari sehingga sembuh.

3.Ambil beberapa batang pokok dukung anak dan di rebus.Mandikan bayi anda dengan air rebusan ini bila air agak suam sebanyak 2 kali sehari selama beberapa hari sehingga penyakit kuning hilang.


http://www.bayisehat.com/immunization-mainmenu-36/56-penyakit-kuning-bayi-baru-lahir.html

http://simanja.com/JawapanDrAnda4.htm

Kebanyakan masalah jaundis pada bayi baru lahir adalah normal dan tidak serius.'Jaundis neonat'("Neonatal jaundice") berlaku dalam >50% daripada bayi baru lahir yang normal dan sihat ini, dapat dilihat 2-3 hari selepas dilahirkan, dan akan hilang selepas beberapa hari selalunya tanpa rawatan dan kesan ke atas bayi. Untuk makluman puan, sebab bagi 'jaundis neonat' adalah :

Badan bayi baru lahir yang normal dan sihat, mempunyai sel darah merah extra yang tidak diperlukan setelah dilahirkan. Sel darah merah ini akan dipecahkan, antara bahan dihasilkan ialah bilirubin yang menyebabkan kulit bayi berwarna kuning.
Bayi baru lahir yang normal dan sihat mempunyai liver (hati) yang belum terbentuk sepenuhnya dan tidak boleh memproses bilirubin seperti orang dewasa.Proses ini berlaku lebih lambat dari biasa kerana liver (hati) bayi belum cukup matang lagi. Setiap bayi yang mengalami jaundis hendaklah diperiksa paras bilirubin dalam darahnya untuk ditentukan sama ada bayi perlukan rawatan atau tidak.

2 comments:

3uri@ni said...

Salam perkenalan.

Saya start minum glucose sebaik shj discharge dr hospital lepas bersalin. Hari2 minum 2 gelas di samping jemur baby setiap pagi. Alhamdulillah, baby pun tak kuning, badan pun rasa bertenaga. Apapun, congrats dan take care :)

Aryati Bakri said...

Salam Zuriani,

Terima kasih di atas perkongsian maklumat.