Mengandung anak pertama selepas berumur lebih 35 tahun

Maklumat mengenai mengandung melebihi 35 terutamanya anak pertama.
http://www.mothers35plus.co.uk/pregnancyover35.htm

Istilah perubatan ialah "elderly primagravida"

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/1146873

http://www.babycentre.co.uk/pregnancy/antenatalhealth/ageandpregnancy/


Pengalaman mengandung anak pertama di kala usia melebihi 35 tahun memang mencabar. Antara cabaran awal ialah sakit di bahagian ari-ari sehingga sekarang. Mula lagi best, ingatkan penat sebab baru balik dr UK, siap pergi urut (sebenarnya tak sengaja sebab di rumah akak, ada pulak tukang urut kat rumah dia sebab mengurut anak sedara yang sakit). Doktor kata mungkin disebabkan oleh uri di bawah yang mula dikesan pada bulan kedua. Ini kerana beraya dan keesokan harinya ada darah keluar. Setelah pergi ke klinik doktor mengesahkan yang kedudukan uri di bawah. Kemudian meminta surat rujukan dari klinik supaya dikurangkan beban kerja di pejabat. Maklum baru naik cuti belajar, macam2 kerja nak campak kat kita.

Alhamdulliah, pada peringkat permulaan tiada masalah yang besar walaupun terdapat kandungan protein dalam darah, mabuk dan muntah sehingga 6 bulan pertama, antara cabaran awal. Tapi selepas bulan ke 7 dan mendapat rawatan pakar, masalah mabuk dan muntah dapat diatasi. Ianya berpunca dengan batuk yang tidak berhenti dan batuk berpunca dari alahan. Keadaan ini menyebabkan bengkak di tekak dan bernanah di hidung. Setelah menerima rawatan, alhamduuliah semuanya ok.

Namun begitu, kes lain pulak menjadi selepas bulan ke tujuh masuk bulan ke 8, iaitu tekanan darah tinggi. Mulanya kena monitor setiap 2 hari, alhamdulliah, ok selepas itu. Dan monitor dilakukan setiap minggu. Alhamdulliah semuanya ok. Tapi ada juga kes, di mana berlakunya kencing kotor, kangkitan kuman dalam air kencing dan juga kandungan protein dalam urine. Bila membaca sana dan sini, semuanya ada kaitan dengan kurang fungsi buah pinggan untuk berfungsi sepenuhnya kerana gagal menapis protein dan juga kaitan dengan tekanan darah tinggi.

Pada minggu ke-34, klinik perlu membuat pengesahan samada uri masih di bawah lagi atau tidak. Setelah membuat dua kali scan sebelum ke klinik yang biasa buat rawatan bersalin, memang mengesahkan kedudukan uri memang di bawah. Dalam bulan ke-6, memang telah membuat scan di pakar, dan doktor mengesahkan jenis tpye 2 post. Sekiranya uri masih di bawah dan menghalang laluan untuk bersalin, pada minggu 34 tu akan ditahan di wad sehingga bersalin (menurut doktor yang merawat di klinik).

Setelah itu kes dirujuk di HSA pada minggu ke 34 itu juga (hanya selang sehari dari pemeriksaan di klinik biasa). Alhamdulliah uri telah naik di atas dan perlu masuk wad jika tidak bersalin lagi pada minggu ke-40. Maklumlah pergi ke HSA pun ramai doktor baru (tidak pasti houseman atau praktikal), di mana hanya ada seorang aje doktor. Jadinya doktor mudalah yang melayan kita, dan kemudian semua doktor2 muda akan merujuk kepada doktor pakar tersebut. Agak terkejut sebab di hospital pun memang kekurangan doktor yang melampau. Naib baik, semasa menunggu staff nurse memang menerangkan sepatutnya ada 3 doktor, tapi seorang cuti bersalin, seorang ada periksa. So hanya tinggal seorang doktor. Ini pengalaman yang menarik. Di sini juga disahkan yang kencing kotor dan perlu membuat lanjutan uji di makmal HSA.

Tapi alhamdulliah, semasa di scan di HSA, uri dan naik semula di atas. Ingat petang tu juga nak pergi ke pakar, rupanya klinik pakar tersebut tutup sebab doktor cuti. Oleh sebab itu, hari Isnin baru gi semula ke pakar. Alhamduliah keputusan masih sama iaitu uri dan naik semula. Tapi darah tinggi pulak. Esok kena gi klinik untuk buat ujian air kencing dan darah pulak (untuk memantau samada terdapat masalah pada buah pinggang).

Harap2 kawan2 semua dapat mendoakan yang terbaik sebab skrg ini rasa sakit kepala dan berdenyut kat kepala. Mungkin kerana tekanan darah tinggi yang tinggi.
Esok gi klinik..tengok macamana..harap2 semuanya ok. Sebab kalau masih tinggi sekiranya melebihi 90, perlu mengambil ubat. Ya Allah, permudahkan urusan hambaMu ini.

4 comments:

Suhaila said...

Siannye akak..insyaAllah su doakan agar akak terus kuat, diberi kesihatan dan dipermudahkan hingga bersalin nnti. InsyaAllah besar pahala bg ibu-ibu yang mengandung ni pada setiap kepayahan yang dialami :)

Irtiyah said...

Salam

semoga Allah permudahkan semua perjalanan akak. Sehingga selamat melahirkan dan selepas itu.

Banyakkan sabar..

Aryati Bakri said...

Terima kasih Sue..aaah kadang2 lupa..semua ujian dan mendpt ganjaran pahala yang besar.

Terima kasih Irtiyah. Doakan semoga akak dapat bersabar dengan ujianNYA.

iu rf said...

kak ati kuat! :)