Bila dah ada anak?

Apa pulak soalan, bila dah ada anak. Apa perasaan? Aku sebenarnya nak jawab tapi aku takut yang jawapan aku terlalu berat. Pengajaran yang aku dapat ialah semuanya ketentuan Allah (Qada dan Qadar). Anak juga anugerah dan ujian daripada Allah. Takut juga tak mampu mendidik menjadi insan soleh yang bakal membantu di akhir nanti tapi bukan itu juga tujuan utamanya..tapi bagaimana menjaga amanah Allah sebaiknya dan mengaja ujian anak yang diberikan anak. Menurut pendapat sendiri, membesarkan anak agak senang, semua anak yang normal akan membesar secara semulajadi tapi untuk mendidik mereka menjadi insan yang terpili oleh Allah itulah ujiannya. Takut gagal di mana-mana peringkat terutamanya di zaman remaja di mana ibu bapa hilang kawalan dan mudah terpengaruh oleh kawan2.

Pengalaman aku membesar sebagai seorang remaja, cukup mengajar aku erti kehidupan yang sebenarnya.

Tapi aku kena berdoa dan bergantung sepenuhnya dengan Allah.

Ujian 11 tahun menunggu kelahiran insan istimewa ini mungkin sudah cukup untuk aku belajar dan belajar.

Skrg kul 4 pagi, tapi si kecik ini tak nak tido pulak, biarlah dia main sendiri. Bagi susu tak nak. ALhamduliah aku masih lagi memberikan susu badan sepenuhnya. Pencarian ilmu tentang penyusuan sepenuhnya pun cukup penting.

Ya Allah, bantu dan berikan aku kekuatan untuk mendidik anak-anak aku ini. Hanya Engkau tempat aku memohon perlindungan.

2 comments:

Anonymous said...

Asslam Kak, boleh saya dptkan email akak? dulu saya hantar email ke Sheffield account, but now, bila saya hantar email to that account.. the result is failure..since akak dah grad. Hope you can email me your email. Tqvm. Samsiah

Aryati Bakri said...

aryatib@gmail.com