5 minit sehari

5 minit sehari


Anak ada insan istimewa dan tidak semua memilikinya. Ada yang dianugerahkan oleh Allah dengan mudah lepas setahun dapat lagi satu. Ada yang tiada langsung. Ada yang tunggu lama sehingga berbelas tahun. Tapi kenapa? Dalam Al-quran,…semuanya ujian dan tanda orang yang bersyukur kepada Allah. Tapi setelah ianya lahir, anak adalah insan yang sangat comel, tapi apa yang telah aku berikan sejak lahir, susu, makan, mandi dan keperluan lain. Pernah tak terfikir untuk memberikan pengisian rohani sepert i mengaji, membaca dan lain-lain. Tak apalah mereka kecik lagi. Tapi setelah anak 5 atau 6 tahun, aku mula bising sebab anak aku tak fokus nak belajar? Pernah terfikir apa aku bagi pada anak kecik ini. Tak mampukan aku luang 5 minit untuk bersama anak kecil ini untuk mengaji dan membaca. Bayangkan selama 5 tahun anak ini tidak didedahkan dengan buku, membaca, tiba-tiba nak suruh diam membuat kerja sekolah. Tiada ke perasaan kasihan ke?. Jadi kalau kasihan luangkan masa 5 minit sehari untuk mengaji dan membaca bersama anak ini. Tahukah aku otak anak kecil ini umpama span yang boleh menyerap semua ilmu. Tapi tahukan aku ramai juga anak-anak yang dianugerahkan oleh Allah dengan masalah pembelajaran yang sukar. Statistik yang memeranjatkan dan merisaukan ialah setiap 1 dari 5 kanak-kanak sekarang akan mengalami masalah pembelajaran di mana ianya dianggarakan hampir 20% dari jumlah penduduk. Sayangilah anak kecil anda dengan meluangkan masa 5 minit sejak dari kandungan, lahir dan masih anak tatih, bersama-sama anak ini untuk mengaji. Kenalkan mereka dengan ilmu sejak dalam kandungan. Sibuk kan aku sehingga tiada masa walaupun 5 minit untuk anak ini. Kita hanya usaha tapi hasil serah kepada Allah. Semoga usaha kecil ini dapat membantu anak mencintai ilmu.

No comments: