Mengajar anak umur 2 tahun

Pada masa saya hendak pindah guna kad imbas ke buku, dia asyik naik marah dan menangis. Saya biarkan sahaja dia menangis, dan saya baca seorang. Mula2  buku IQRA, dia akan tarik2. Jadinya ada yang dah koyak Lepas tu saya fotostat dan masukan dalam fail dengan menggunakan plastik untuk masukkan kertas dalam fail tersebut. Jadi kalau dia nak tarik pun, dia akan tarik plastik sahaja. Mulanya saya guna kertas yang difotostat dan saya letakkan tip di tepi supaya tidak koyak..tapi agak sukar untuk menarik perhatian dia supaya duduk diam. Anak umur 2 tahun ini dah mula aktif dan agresif.

Walaupun dia  tidak memberikan perhatian semasa saya mengajar tapi di masa lapang dia dan mula bunyi a, ba, a. So saya rasa agak berkesan juga.

Akhirnya saya guna fail dan berlampik plastik. Nampak macam ok. Walaupun mula2 dia menagis dan mengamuk tapi saya teruskan baca tanpa hiraukan dia. Kemudian saya baca bersama-sama anak patung. Tak lama kemudian, dia akan datang.

Saya juga menggunakan dinding dengan menampal huruf -huruf baris atas, bawah dan hadapan.

anak saya adalah anak tunggal dan lelaki yang saya rasa agak aktif dan agresif. kalau adik abang/akak mungkin lebih senang.

Saya nak cuba tampal palstik fail di dinding dan kemudian ajar dia. tapi tak buat lagi sebab saya perlu fotostat alif-ya sehingga 3 set.


No comments: