konvo

sesuatu yang sedih atau gembira.

Aku pernah merajuk tak nak pergi konvo masa habis diploma. Ini kerana aku tak mendapat sokongan keluarga untuk sambung belajar ke ijazah.

Aku pernah borak dgn arwah mak, dia kata kalau dikenang2 zaman dulu, ada yang agak mengelikan hati sebab memang arwah mak tak mengalakan kami sekolah. Daripada sekolah lebih baik kami pergi ke kebun untuk membantu beliau menoreh.

Aku degil juga tak bagi sambung diploma, aku pun kerja setahun dan sambung degree dgn duit gaji aku sendiri tapi lepas dah sambung degree, biasalah mohon biasiswa MARA.

Lepas degree aku gi juga konvo bersama arwah mak dan bapak aku. Tapi aku tak happy pun sebab aku kejadian malang lain pulak dalam hidup aku. Tapi hidup kena teruskan.

Sebab tu masa aku nak sambung master dan PhD, saat akhir aku baru bagitahu keluarga. Sebab bila semuanya dah ok dan di saat akhir, diorg mungkin tak boleh kata apa kan..terpaksa bagi kot. Lagipun aku gi dgn biasiswa pihak2 tertentu iaitu MOSTI dan MOHE. Tapi masa PhD aku ingat ada juga orang nak telefon tak setuju aku sambung. Aku biarkan ajelah.

Masa master, mana ada konvo sebab aku kan buat kat UK. Tak kan nak gi UK utk konvo. Tak mampu aku. Samalah kes dgn phd. Konvo hanya dalam kenangan yang tak wujud utk diploma, master dan PhD.

menulis krn musim konvo bagi universiti-universiti di Msia.

No comments: