Mengajar Bayi

Bayi hingga setahun setengah -> flash card

Setahun setangah tapi kami mula lewat sikit sebab masa umurnya setahun setengah kami terpaksa meninggalkan dia. Jadinya sejak January 2013 mulakan dengan flash card yang berwarna berwarna, dengar cd iqra malam dan siang. Sebelum ini pasang ayat2 Quran sahaja. Alhamduliah bulan 3, dah mula sebut 2/3 bunyi huruf hijayiah.

Setakat ini, sebahagian hurug telah dibunyikan dengan jaya. Perancangan selepas ini, 3 bulan (sampai Jun 2013), hanya beri pendedahan kepada IQRA sahaja, samada di TV, kereta dan malam. Lebih kepada Al-Furqan. Tapi malam nak campur, selang sehari ayat-ayat Quran (surah Lazim, Yasin dan Al-Baqarah).

Menwujudkan persekitaran Al-Quran dengan menampal satu rumah dengan huruf Al-Quran.

Mulai hari ini sudah mula projek makan dan minum Al-Quran.

Peracangan ini utk 3 bulan, selepas 3 bulan, kena tengok hasilnya kemudian baru tukar strategi kalau tidak berjaya. Untuk tahun ini sehingga tahun depan hanya fakus pada IQRA. Harap dapatkan tamat sebahagian buku Al-Furqan.

Ya Allah, permudahkan urusan hambaMu yang lemah ini untuk mengajar anak aku Al-Quran dan menjadi penghafal Al-Quran dan Menjadi seorang yang berjaya di dunia dan akhirat.

No comments: