anas dan alahan

anak saya dulu mcm tu gak..saya buat alahan test..banyal juga dia alahan susu, soya, habuk dlln mcm2..saya guna ubat tradisioanal..alhamdulliah dah hampir 6 bln x ke doktor...saya ikut cadangan buku Rasullah is my doctor..kalau selsema kena tengok selsema sejuk atau panas..kalau sejuk bagi madu dan kalau panas bagi yang sejuk2..saya buat air barli atau air kelapa..dan juga saya sapu minyak bawang putih..buat sendiri..bakar bawang putih..kemudian pecah2kan..dan letak minyak..tak kira minyak apa..kalau ada minyak zaiton lagi bagus..saya sapu di dada, belakang, betis dan tapak kaki..sampai saya urut2 tapak kaki..Alhamdulliah..dah ok sikit...


saya rasa klu tahu alahan pun doktor tak buat apa..doktor bagi ubat yang mengandungi alahan tersebut..contohnya doktor bagi ubat yang mengandungi habuk utk alahan tersebut..jadi saya tak bagi ubat tersebut..tapi saya biasakan anak saya dgn alahan tersebut..tapi jgn banyak2 bagi sikit2...contohnya telur..saya bagi sikit...kalau nampak naik merah saya biar tunggu baik..kemudian dah ok saya bagi lagi..Alhamdulliah srkg anak saya dah tak alahan telur tapi masih alahan lain spt soya, kacang udang dlln...kalau alahan udang anak saya merah2 di muka tapi kalau kacang dan soya merah di bahagian ketiak dan dada...ini cara saya mengurangkan alahan anak..cuma yang terbaik adalah susu ibu..semasa anak saya setahun 3 bln ..minum susu ibu sepenuhnya dan tanpa makanan tambahan ..alahan memang x kelluar langsung.tapi sejak campur susu formula baru alahan keluar..cubaaan yang terbaik adalah susu badan sepenuhnya selama 2 tahun..

No comments: