Bestnya orang ada cita-cita

Aku adalah kanak-kanak kampung
Yang tak tahu tentang kehidupan di luar sana
Aku melalui kehidupan seperti kanak-kanak lain
aku tak ada cita-cita aku tak ada matlamat
aku gi sekolah seperti menjadi rutin
tak terfikir nak dapat nombor berapa
dapat berapa A
aku hanya mengikut arus samada ke barat atau ke timur
dengan situasi yang tak belajar aku dapat 2A dalam
spt kanak-kanak kampung lain aku tak kesah kalau ada kawan dapat 5A
aku tak ada perasaan apa2 pun
aku di cabar oleh sepupu
dia kata kalau tak belajar boleh dapat 2A
cuma kalau betul belajar
naik sekolah menengah aku pun belajar lah
tak sangka pulak aku boleh aje belajar dengan baik
aku masih mengikut arus
walaupun 5A dalam PMR aku pun masih tak faham lagi
orang suruh mintak sekolah teknik
aku pun mintak
dapat teknik JB
lepas SPM aku pun masih tak tahu kenapa aku nak belajar
tapi aku cita-cita nak masuk universiti
antara yakin dan tidak
aku pun memohon UTM
aku tak faham kursus apa aku nak isi
aku isi ajelah
tiba-tiba kak aku balik
hujung minggu itu
abis semua kursus aku berubah
apalah kursus komputer ini
aku tak tahu
kemudian aku pun masuk UTM
aku pun ikut arus...
tak adalah cita2 nak gi oversea
lepas UTM aku kerja di beberapa kolej swasta
lepas tu aku masuk UTM balik
tiba-tiba ketua jabatan suruh isi borang biasiswa
ke luar negara
aku pun isi
dengan izin Allah
aku pun dapat
aku tahu apa yang aku minat aku pun mohon
walaupun aku tahu tempat tu tak ada melayu
aku gi gak sbb kursus yang ditawarkan macam menarik
aku tak kaji pun negara mana aku gi berapa jarak dr msi
aku gi dengan kepala kosong
sampai sana berdasarkan no telefon yang kwn aku
bagi aku pun call brother tu
dia bukan orang Msia tapi orang Africa
tapi banyak menolong pelajar muslim
saat aku kesunyian aku call family ini
esoknya pasti depa muncul di depan asrama aku
mlm tu juga aku mabik kunci kat security guard
dan masuk bilik dan tido
sebab aku keletihan
keesokan
baru aku rasa takut
alamak aku seorang2 kat negara asing ini
tapi ini jalan yang aku pilih
aku kena teruskan
keseorangan aku nak gi ke lab
keseorangan aku nak gi ke library
keseorangan aku nak gi ke belanja
so kehidupan aku banyak seorang2
keesokan tu aku carilah department aku
dan carilah cordinator
tapi rupanya taklimat dibatalkan
lepas tu aku mcm malas nak oversea lagi
gi seorang2 dan sejuk mcm tak best aje
mula utk PhD aku nak sambung kat UKM
sebenarnya semua proses cuti belajar
dan settle utk ke UKM
just daftar aje
sebab UKM ini tawarkan ikut semeter
jadi aku tak boleh ikut suka hati aje lah
mcm universiti lain
ada lagi orang cabar aku yang aku mesti tak boleh
lepas english utk gi oversea
aku rasa aku ini orang pantang di cabar ke
tak semua cabaran aku terima
tengok orangnya yang memberi cabaran
keesokan harinya aku jumpa dekan
mintak tukar nak gi oversea
dekan pun suka
aku pun mula mencari universiti
untuk sambung belajar
last2 hanya 1 professor
yang balas e-mail aku
aku tak ada pilihan
so datanglah sini
selepas aku tahu area dan kwsannya
sebab aku dah biasa lepak kat sini
sebab masa aku buat master
kawan aku buat phd kat sini
so oklah..aku pun gilah

inilah kehidupan aku yang tak ada matlamat hanya mengikut arus

Jangan tanya bila aku nak DS52.53 ke Professor...ianya rezeki Allah
Aku hanya mampu buat kerja aku sahaja
di kala aku dapat anugerah khidmat cemerlang
ada orang kata sebab kawan aku jadi ketua jabatan
diorg tak tahu ketua jabatan sebelum itu
minta maaf kat aku sebab tak dapat nak bagi
khidmat cemerlang
sebab ada orang potong queue
aku tak kesah
aku hanya buat kerja yang mampu aku buatlah
lagipun aku tak banyak
tanggung jawab
so banyaklah masa aku boleh digunakan
untuk berkerja
harap kerja aku kerana Allah
Rezeki di tangan Allah
bukan di tangan aku
aku hanya mampu berusaha

No comments: