Suami

Suami

Pengorbanan yang besar
Yang telah beliau lakukan
Berhenti kerja dan ikut aku belajar di sini
Jauh di benak fikiran si suami
Apa yang si suami nak buat bila Msia nanti
Kerja apakah yang sesuai
Pengorbanan ini bukan sesuatu yang sia-sia
Pasti ada hikmah yang besar
Akan aku ingat
Aku pulak janganlah berkira
Sangat di atas pengorbananya
Menjadi kawan sejati
Hanya teman dan kawan yang memahami
Di kala orang bertiga
Kami masih berdua
Tapi suami melihat di dunia luar
Banyak lagi yang masih keseorangan
Masyarakat pulak
Kalau jumpa, terus tanya kerja apa
Pertapa materistik
Masyarakat aku
Duit gaji aku
Kan ada boleh digunakan
Untuk menyara hidup kami berdua
Tapi sabar ke aku ????
Aku ini jenis suka mengungkit
Ya Allah, engkau yang menciptakan
Aku drp tiada kepada ada,
jauhkan aku
Dari rasa-rasa riak, sombong, tamak dan sikap suka mengungkit
Sedekah yang paling baik
Ialah kepada keluarga
Kerana ianya pahala sedekah dan Mengerat silaturahim
Ya Allah
Engaku permudahkanlah
Segala urusan kami
Pengorbanan seorang suami
Yang akan aku ingat sampai bila-bila
Berkorban bersama aku di kala senang dan susah
Tahun ini ulang tahun perkahwinan kami yang ke-10
Kenapa aku nak melihat orang lain
Aku kena lihat dan renung pengorbanan suami yang tidak terkira
Duduk di bilik yang sejuk
Sedangkan aku selesa di universiti
Keseorangan di rumah
Sedangkan aku dikelilingi oleh kawan-kawan di universiti
Kehilangan pekerjaan tetap yang telah dilakukan selama lebih kurang 25 tahun
Untuk berkorban dengan aku selama 3 tahun
Hanya untuk mendapat sekeping sijil
Tapi aku melihat bukan hanya sekeping sijil
Tapi sekeping hati
Yang terbina
Cinta yang semakin mendalam antara kami
Menyelesaikan segala masalah kami selama ini
Tiada doktor, tiada kauselor
Yang dapat membantu masalah kami
Tapi setelah aku kenal Allah
Aku percaya dengan ketentuanNya
Rukun Iman ke-enam
Qada dan Qadar
Kini aku bahagia dan tenang dengan hidup aku
Ya Allah
Engkau rahmatilah perkahwinan kami
Kau menjadikan kami drp tiada kepada ada
Sesuatu yang susah bagi kami
Adalah mudah bagi engkau
Engkau kurniakan
Kami anak
Untuk pewaris di masa akan datang
Kawan di kala sunyi
Tapi engkau maha mengetahui kenapa
Mengapa dan sebab
Dlm quran Telah dinyatakan
Sebahagian kami kurniakan anak perempuan
Sebahagian kami kurniakan anak lelaki
Dan sebahagian ada yang mandul
Aku redha dengan ketentuanMu
Tapi Ya Allah
Engkau mudahkan kehidupan kami di dunia dan akhirat
Jangan sampai kami menyusahkan orang lain
Ambillah nyawa kami semasa kami sihat Ya Allah dan mudahkan
Aku hanya merayu dan berdoakan
Kepada mu Ya Allah
Berikan kami rezeki dan masa
Untuk menunaikan ibadat haji
Ya Allah
Berikan kami kebahagian di dunia dan akhirat

Rujukan:
Sura 42 - Ash-Shura (MAKKA) : Verse 49
Bagi Allah jualah hak milik segala yang ada di langit dan di bumi; Dia menciptakan apa yang dikehendakiNya; Dia mengurniakan anak-anak perempuan kepada sesiapa yang dikehendakiNya dan mengurniakan anak-anak lelaki kepada sesiapa yang dikehendakiNya.


Sura 42 - Ash-Shura (MAKKA) : Verse 50
Atau Dia mengurniakan mereka kedua-duanya anak-anak lelaki dan perempuan dan Dia juga menjadikan sesiapa yang dikehendakiNya: Mandul. Sesungguhnya Dia Maha Mengetahui, lagi Maha Kuasa.

2 comments:

Irtiyah said...

Salam
Kak.. beruntung bagi sesiapa yang mendapat suami yang memahami dan sanggup berkorban. Tahniah dan semoga akak dan suami bahagia dunia akhirat.

Aryati Bakri said...

salam...irtiyah..semoga Allah mendendar doa kita..