SPONTAN

Aku rasa aku dibesarkan dengan suasana spontan
seperti coretan Ustaz Zaharuddin
Tolong Fikirkan Wahai Ibubapa

Aku berterima kasih kepada ibu dan bapa
yang melahirkan aku kedua ini
mereka tak bersalah
mereka berada pada zaman itu
mereka tak tahu membaca
mereka mendidik hanya berdasarkan pengalaman
samada diperhatian atau asuahan yang mereka terima
tapi kita
generasi yang tahu membaca
tak kan kita nak buat benda yang sama

kalau mereka boleh mendidik aku
untuk menjadi lebih baik

Tapi aku cuma nak kongsi pengalaman
setiap herdik
menjadikan aku takut
aku sangat takut dengan mak dan bapak
aku jadi suka menyimpan perasaan
yang aku rasa memang merosak diri aku
tapi aku tahu itulah cara terbaik
yang mereka berika pada ku
kini
aku mcma suka atau sedih
melihat anak-anak di luar sana
walapun aku tiada pengalaman
mungkin orang kata baik jangan berkata-kata
tapi aku ada mata untuk memerhatikan
aku akui
ada anak-anak sedara aku yang dibesarkan secara semulajadi
setiap tahun umur anak akan meningkat
tapi solat tak dikesahkan
walaupun mak dan bapaknya solat
tapi anak-anak dibiarkan
ada situasi yang menyedihkan apabila mak dan bapak
juga tak solat
apakah generasi akan datang yang akan ada di tanahairku

dulu aku selalu fikir generasi
dulu tak pakai tudung
tapi aku melihat mereka kuat
dapat dilihat kekuatan mereka
setelah aku memerhatikan
atuk dan nenek aku
suka tunaikan solat sunat
selain solat wajib
dan setalah aku membaca
buku pengalaman prof sidek
dan prof kamil
baru aku tahu
yang mak dan bapak
mereka pun selalu menunaikan
solat terutama solat malam
inilah kekuatan mereka
tapi generasi aku skrg
banyak tak solat

No comments: