Pengalaman tiada anak

Apa yang aku suka ialah diam apabila orang bertanya pasal anak. Tapi best sebab tiada isu yang kontroversi. Aku happy..aku rasa yang bertanya...tepuk dada tanya iman sendiri ya. Bukan semua ketentuan Allah..layak kita sebagai manusia membuat andaian dan ukuran berdasarkan kemampuan kita yang sedikit.

Aku akan terus diam, sebab ini jalan terbaik. Dalam diam aku tetap berusaha. Masalah orang tiada anak ini adalah unik. Setiap orang ada masalahnya sendiri. Dan tidak semua orang akan faham. Menurut kajian terdapat beberapa sebab dan tidak bersebab masalah tiada anak ini. 40% berpunca dari lelaki, 50% dari perempuan..mana pulak 10%...inilah yang dikatakan tiada alasan yang dapat dibukti oleh ilmu sains perubatan tapi Allah telah bagitahu dalam Quran, sebahagian kami anugerah anak perempuan, sebahagian anak lelaki dan sebahagian mandul. Bayangkan sedih tak orang yang tidak anak tapi disahkan oleh doktor sebagai tiada sebab semuanya ok, rahim, haid, hormon, darah..mereka tentu sedih. Kemudian apabila pertanyaan dalam bentuk...kenapa tak ada anak lagi???? ada yang sentiasa menangis...tapi siapa yang faham...

Kalau orang nak citer pengalaman mereka atau orang lain, baik dengar aje. Rasanya masalahnya tidak sama. Oleh sebab itu tidak mudah kita nak buat andaian yang pelbagai, mungkin kalau anda mengalami sendiri, anda akan faham.

Menurut pembacaan terdapat banyak masalah, seperti berpunca dr darah (jenis darah, DNA, hormon), melibat lelaki (seperti hormon, sperma, DNA dlln), masalah perempuan, telur, rahim, haid, senggut, tiub, hormon dlln). Ini semua ujian Allah..sebagaimana terdapat dalam hadis..Alangkah unik seorang mukmin, apa yang dilakukan adalah kebaikan, setiap kebaikan hendaklah diterima dengan rasa bersyukur dan setiap ujian yang dihadapi dengan sabar. Dalam Quran juga membuktikan perkataan sabar mempunyai 2 kali ganda bilangannya daripada solat. Betapa untungnya insan2 yang sabar. Ini sesuai utk peringatan diri sendiri sebab sebelum ini aku ini kurang sabar dan agak pemarah. Ya Allah, berikan aku rasa sabar..se sabar apa pun...

Usaha tetap usaha walaupun 1001 jalan kesukaran yang terpaksa melalui tapi kalau nak mengadu..mengadulah dengan suami dan Allah...mereka adalah orang sangat memahami dan Allah yang menentukan segalanya. Semasa kita berada 120 hari dalam kandungan, dan serentak dengan nyawa kita ditiupkan..Allah telah menentukan rezeki, amal, ajal, bahagia atau derita kita. Hanya Allah yang mengetahui.

Kenapa masyarakat tidak memahami, sebab mereka suka buat andaian sendiri. Contohnya semasa aku membeli barang2, tiba si A berkata...akak beli dua aje ke? jauh tu berjalan..aku diam. Kemudian masa kami bayar Si A berkata lagi...banyaknya barang..nak belanja satu sheffield ke? aku diam lagi. Masuk dlam kete si suami bercerita, tengok A tu..kita buat apa pun salah.

Kesimpulannya, orang tak akan faham masalah kita, mereka akan memberi pendapat menurut kefahaman mereka sahaja. Bukan hendak memahami tapi tujuan untuk menambah sakit hati aje. Siapa yang tidak nak kahwin??? siapa yang tidak nak anak??? kalau tak nak anak, baik tak payah kawin ...kan?????KECUALI DENGAN SEBAB YANG TELAH DITENTUKAN OLEH ALLAH..rukun Iman ke-6 (Qada dan Qadar)

4 comments:

Moon said...

Kak Yati...insyaAllah rezeki ada tue, doa banyak2...jangan sedih-sedih yer. Kami doakan kak Yati dan suami dikurniakan anak yang comel, sihat, dan twin..:))Luv u.

Aryati Bakri said...

Thank Moon sebab memahami

Anonymous said...

Akak janganlah bersedih...saya dan isteri yg sudah 4 empat tahun berkahwin pun tiada anak...tetapi kami telah telah menemui sesuatu yang lebih baik dari itu...cintakan akhirat dan redha dengan ujian Allah.

Maz said...

ape yg kak yati cakap tu semua betull...sy faham...sebab sy pn alami masalah yg sama...doktor tak boleh bg explaination...so saya redha...doktor kate tunggu la miracle...tapi sy tak tau nk jwb pada org yg tny bile sy nk dpt anak?