A PhD Thesis Without Tears

A PhD Thesis Without Tears

The standard answer is of course that a PhD is normally described as containing material for three publishable papers.

Ya, saya dapat menghasilkan tiga kertas kerja sepanjang pengajian, dua kertas kerja telah diterbitkan dan diindek oleh Scopus dan satu lagi hanya baru dihantar ke journal. Pengaruh penulisan kertas kerja ini, banyak dibantu oleh penyelia. Tapi saya rasa semasa penyelia menulis, beliau setakat menulis, tapi membaca semua kertas kerja yang berkaitan dan yang telah saya tulis dalam draft kertas kerja atau dalam bab tesis saya. Oleh sebab itu, saya rasa penyelia saya sangat gigih dan memastikan saya menulis dengan betul sebab ada satu kajian lepas, saya membuat ulasan yang salah. Begitu detail beliau menyemak kerja-kerja saya. Cuma tahap BI saya tak sama dengan beliau. Bila saya nak mahir ini dalam penulisan akademik ini???Semoga satu hari, nanti saya dapat menyemak semula kerja pelajar saya seperti yang dilakukan oleh penyelia saya. Penyelia saya hanya fokus kepada 2 bidang penyelidikan sahaja iaitu chemoinfomatics dan bibliometric, dan beliau memang mahir dalam bidang-bidang ini.

Many students are given the impression that they must write a ‘literature review’ chapter, but this is not correct. This is fortunate as a good literature review is extremely hard to produce. However, the thesis must demonstrate an awareness of the relevant literature and the reader must be able to see clearly how the thesis extends existing work.

Berdasarkan pengalaman saya, memang SV (penyelia) saya tidak menitik beratkan kandungan LR (literature review), yang sangat detail. Semasa hari pertama perjumpaan, beliau meneliti kertas kerja yang berkaitan dengan penyelidikan saya dan saya membuat kajian pertama saya dengan yang menyambung yang dilakukan oleh satu kertas kerja. Oleh sebab itu kajian pertama agak mudah, sebab saya hanya menyambung dari satu kertas kerja sebelumnya. Dalam masa sebulan saya dapat menyiapkan first draft (daripada data collection, analysis dan penulisan). Tapi malangnya penulisan saya sangat lemah, saya mengambil masa 8 bulan sebelum kajian kedua dilakukan. Ini kerana SV hendak saya memantapkan penulisan saya. Alhamduuliah selepas itu, proses penulisan saya lebih baik dan menpunyai masa yang kurang drp 8 bulan. Kajian terakhir yang saya siapkan dalam masa 2 bulan (daripada data collection, analysis dan penulisan). Ini lah teknik yang digunakan oleh SV saya.

A good supervisor therefore treats each student differently, making a judgement about each student’s abilities and character.

Beliau dapat mengenal pasti kelemahan pelajarnya dan memberikan penekanan untuk pelajar meningkatkan diri.

PhD topic the first step is to refine the statement of the problem, in particular to narrow the scope of the project so that it is more clearly defined and manageable. Your supervisor will be important in influencing the way you begin. But do not expect a supervisor to place a topic in your lap. Finding a research subject is your responsibility.

Saya mengakui SV mempunyai keupayaan untuk membawa penyelidikan ke dalam skop masalah yang lebih kecil dan jelas dan mudah untuk diuruskan. Dalam kajian saya, saya mempunyai 4 kajian, yang saya faham keseluruhan kajian saya semasa peringkat penulisan terakhir ini. 2 kajian focus di Malaysia dan 2 kajian di peringkat antarabangsa. Bagaiman SV membawa saya drp kajian yang kecil kepada skop yang lebih besar tapi sebahagian hasilnya yang sama, mempunyai tahap penerbitan dan citation yang rendah, menerbitkan di journal yang mempunyai indek yang rendah dlln.

Research is hard, and often comes with occupational hazards like sleepless nights and bad headaches. Many sacrifices need to be made.

Ya, pengalaman yang menarik untuk dicuba. Saya mengakui saya bukan orang yang berdisplin. Ya pada peringkat permulaan pengajian saya sangat berdisplin. Jalan kaki pukul 7 dari rumah, kemudian balik dalam pukul 7 tapi bukan sepanjang masa saya boleh mengekalkan motivasi yang konsisten sepanjang masa. Oleh sebab itu, skrg ini saya belajar mengikut keupayaan saya. Tapi dalam masa yang kritikal sekarang ini saya perlu lebih lama untuk menghadap tesis saya ini supaya saya dapat menghantar dalam tempoh yang ditetapkan.

Develop a disciplined working routine regarding the organisation of your time. Your commitment should be at least that of a full-time job. Plan each working day’s tasks before you even arrive at the office or library. Have a daily working schedule, including a fixed starting time each morning. Above all, write as you go along.

Pada mula pengajian, Ya, saya lakukan catatan atau daily routine. Tapi biasa agak sukar untuk dilaksanakan. Tapi kalau nak tersusun dan teratur, boleh dilakukan. Kawan saya juga membuat dairi harian untuk PhDnya. Saya ada tapi tak kemas dan teratur.

There are several benefits of beginning simply with the idea of writing one paper, even though it will be seen as leading to further research.

Ya, saya amalkan. Daripada satu kertas kerja, saya ubah data lain, dapat kertas kerja kedua dan ketiga.

It is likely that this first paper will involve the greatest struggle of any part of the thesis. After successfully accomplishing this first stage, most students find that the next papers are produced much more quickly and with far fewer problems.

Ya, pengalaman saya 8 bulan utk kajian pertama, 5 bulan utk kajian kedua, 4 bulan utk kajian ketiga dan 2 bulan utk kajian keempat.

There are also no rigid rules regarding the frequency of meetings with your supervisor.
16.3.2007 - perjumpaan pertama : reading the research background
18.4.2007 - first draft paper
3.5.2007 - second draft
14.6.2007 - third draft
18.9.2007 - submitted paper to the editor
22.10.2007 - first draft chapter: results 1
29.11.2007 - second draft
10.1.2008 - start experiment 2
24.1.2008 - explain the results 2
25.2.2008 - second draft results 2
1.5.2008 - third draft
30.6.2008 - first upgrade report and research design
21.7.2008 - first draft LR
5.12.2008 - second draft LR and upgrade report (Mhil to PhD)
15.6.2009 - results 3 (first draft)
29.10.2009 - results 4
13.1.2010 - first draft thesis (2-7)
31.3.2010 - abstract and introduction
29.4.2010 - final review on results 3

The choice of supervisor is so important that you should always endeavour to take the initiative.Expert knowledge of the specific field is only one of many characteristics of supervision, and it is usually possible for a supervisor to arrange for someone who is closer to the field to look at the work at various points.


Daripada pemerhatian saya, memang ianya menjadi faktor penentu tapi bukan sepenuhnya. PHD ini perjalanan yang panjang dan keseorangan. Saya membuat lawak dengan kawan, ianya seolah perjalanan ke kubur. setiap detik, masalah dlln kena diselesaikan seorang. Setiap pelajar dikehendaki mempunyai sesuatu yang unik yang ada dalam dunia ini. Kalau boleh carilah penyelia yang ada pengalaman yang luas. SV saya dicadang oleh kawan saya yang telah membuat PhD dengan beliau. SV saya memang tegas. Setiap tindakan beliau seolah kwn saya sebab kwn saya ini pernah jadi ketua jabatan saya. Skrg kwn saya ialah timbalan dekan dan seorang profesor. Kwn saya yang mencadangkan buat dengan professor sebab meraka ada pengalaman, tapi saya akui SV memang jujur dan ikhlas dalam kerja-kerja penyelidikan dan akademik beliau. Kegigihan SV saya berkerja sama dengan kawan saya. Saya boleh mampu jadi macam mereka?? Tunggu dan lihat??

penulisan ini hanya pengalaman saya. Pengalaman PhD adalah unik bagi setiap pelajar.

Tulisan dalam Italic dan dalam BI ialah keratan dalam kertas kerja yang asal.

Tulisan dalam BM ialah pengalaman saya.

No comments: