Jiwa yang kental

Adakah jiwa saya sekental mereka? Keratan yang diambik dari komen blog Pn Roza.
jiwa yang kental hanya akan dapat hadir dalam diri individu apabila kita bergantung cinta dan harap serta dekat dengan Allah. Manusia tidak mampu memberikan cinta 100% walaupun orang terdekat kita sendiri.

http://rozaroslan.blogspot.com/2010/06/saya-terbaca-di-facebook-prof-abdullah.html#comments


Semasa cuti raya tahun lepas, ramai kaum kerabat bertanya dengan saya, Bagaimana saya boleh belajar sehingga PhD? dan soalan yang sama juga ditanya oleh suami saya. Saya kata "Peluang". Saya tidak pasti dengan jawapan itu. Mungkin ke kerana jiwa yang kental dan berani membuat keputusan sendiri walaupun tidak mendapat sokongan dari keluarga. Saya bersyukut, di zaman saya mudah mendapatkan biasiswa memudahkan mereka yang berpendapatan rendah untuk mengubah masa depan melalui pendidikan dan kouta pendidikan masih dijalankan. Saya yakin saya masuk universiti kerana kouta tersebut. Saya tetap melangkah dengan kurdat yang sedikit demi untuk melihat dunia luar. Atau sebenarnya saya hendak lari dari masalah saya yang sebenar. Saya hendak membuat sesuatu yang lebih baik dari si dia. Saya tak mampu handak bersaing dengan si dia. Tapi kini,semuanya telah hilang. Sekarang saya menuntut ilmu kerana Allah, bunyi pelik. Ya Allah, jauhkan aku dari rasa riak dan bangga diri dengan ilmu yang engkau berikan kepada aku. Saya sekarang rasa takut sebab saya mungkin ada terlepas cakap dengan membanggakan diri pasal PhD, suami saya perasaan dan menegur. Selepas itu, saya hanya mampu berdoa supaya saya tak riak dan bangga diri lagi. Kepada kawan-kawan yang terasa saya membangga diri dan riak, dan menyentuh hati mereka, saya minta maaf sebab saya insan yang lemah. Saya hanya sekadar berkongsi cerita tapi mungkin meluka hati kawan-kawan. Saya memohon maaf kerana ketidak sengajaan saya. PhD adalah rezeki dari Allah. Ada banyak sebab orang boleh mendapatkannya dan ada banyak sebab orang gagal mendapatkannya. Ada sesuatu yang luar kawalan dan sesuatu yang boleh dikawal. Contohnya, penyelia meninggal dunia di saat tahun akhir, agak sukar kalau buat dgn seorang penyelia sahaja dlln sebab tertentu. Semuanya samada rezeki atau ujian dari Allah.

Ya Allah, permudahkan urusan PhD saya dan kawan-kawan saya. Semoga kami semua dipermudahkan oleh Allah untuk mendapatkan PhD kerana Allah.

Kerana Allah. Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap orang Islam. Dulu, seorang insan memberitahu yang saya yang mesti membuktikan kepada masyarakat luar yang, orang Islam boleh maju. Saya tak faham kenyataan beliau. Sekadar mendengar. Sekarang saya sedar yang saya kena buat sesuatu untuk masyarakat Islam yang telah jauh ketinggalan daripada kehidupan dunia. Islam pernah menawan 2/3 dunia. Bangga ke kita untuk mengaku Islam?. Di luar negara soalan ini agak mencabar minda. Apabila ada kawan menegur, berani awak mengaku Islam?. Agak terkejut dan terperanjat dengan jawapan kawan? Habis kalau orang tanya? kita nak jawap apa? Selama ini saya memang mengaku Islam. Pengalaman semasa membuat master di universiti yang tidak mempunyai Melayu, mereka agak pelik dengan saya. Mereka selalu bertanya saya dari mana dan agama apa? mereka menyangka yang saya adalah kristian, ini kerana warna pakaian dan cara pemakaian tudung saya sendiri. Bila mereka menyatakan yang saya ialah Islam, mereka agak terkejut. Kalau orang timur tengah, mereka biasa dengan warna hitam sebagai warna pakaian. Setengah negara di timur tengah memang mengharam wanita memakai seluar. Tapi kita seluar adalah biasa. Walaupun di universiti saya ramai orang timur tengah yang beragama Islam tapi mereka berpakaian dengan warna yang agak gelap. Kita orang Msia suka berpakaian dengan pelbagai warna dan agak terang. Ini yang membezakan gaya dan warna pakaian orang Malaysian dan masyrakat timur tengah.

No comments: