Bulu lebat tanda penyakit

Bulu lebat tanda penyakit
Oleh Hafizah Iszahanid

2010/06/27: BERITA HARIAN
pix_gal0
Hirsutism dialami wanita disebabkan pengeluaran hormon, komplikasi ubat dan impak sakit kronik

LELAKI berbulu lebat mungkin dianggap macho, tetapi keadaan sebaliknya bagi wanita. Malah, berbanding lelaki, wanita berbulu lebat lazimnya mengundang perhatian kerana dianggap memalukan.

Apakah ini biasa atau petanda masalah kesihatan? Dari segi perubatan, masalah pertumbuhan bulu berlebihan ini dikenali ‘hirsutism.’ Corak pertumbuhan dan sebarannya mirip lelaki dan lebih ketara pada bahagian muka, dada, sekitar areola, punggung, paha serta sekitar alat sulit.
Pakar Runding Perbidanan dan Sakit Puan, Hospital Universiti Sains Malaysia (HUSM), Kubang Kerian, Kelantan, Prof Dr Shah Reza Johan, berkata secara amnya penyebab hirsutism terbahagi kepada beberapa punca iaitu pengeluaran atau penghasilan hormon androgen berlebihan, komplikasi pengambilan ubat-ubatan selain impak penyakit kronik yang dialami individu berkenaan. “Faktor pertambahan hormon androgen pula dicetuskan oleh pelbagai masalah lain, misalnya obesiti,” katanya ketika ditemui, baru-baru ini.

Jelas Dr Shah Reza, bagi wanita, hormon androgen dikeluarkan oleh kelenjar adrenal dan juga ovari dengan fungsi asalnya untuk mengawal nafsu syahwat.

Sistem pengeluaran hormon ini kompleks dan dikawal oleh kelenjar di otak, pituitari dan juga hipotalamus. Ada beberapa keadaan yang akan menyebabkan berlakunya pertambahan androgen iaitu masalah obesiti, sindrom ovari polisistik, gangguan hormon, hiperprolaktinemia, penyakit akromegali, hiperplasia kongenital adrenal dan sindrom Cushing.

Menurut Dr Reza, hirsutism boleh berlaku akibat barah ovari juga barah kelenjar adrenal. Barah jenis ini menyebabkan berlakunya peningkatan paras hormon adrogen dalam tubuh wanita.
Selain itu, pengambilan sesetengah jenis ubat juga boleh memberikan kesan sampingan berlakunya hirsutism dan juga hipertrikosis. KeadHipertrikosis adalah keadaan bulu-bulu yang tumbuh di tempat yang bukannya di bawah pengaruh hormon androgen.

Jelas Dr Shah Reza, hirsutism ada kalanya bersifat kekal namun bergantung kepada penyebabnya. Bagaimanapun, secara umum kesan hirsutism sukar pulih. Ia mungkin boleh dikawal atau dirawat secara pembedahan dan pengambilan ubat-ubatan.

“Apabila hirsutism berlaku, bulu-bulu yang ada hanya dapat dihapuskan secara fizikal, manakala rawatan penyakit yang menyebabkan hirsutism akan membantutkan pertumbuhan bulu-bulu baru.

“Secara kosmetik, bulu yang berlebihan ini boleh dikurangkan secara ‘bleaching’ atau diwarnakan supaya kurang jelas kelihatan, cukur, cabut serta secara elektrolisis dan juga perawatan laser terutama bulu yang tumbuh di muka,” katanya.

Namun bagi rawatan pengambilan ubat-ubatan, ia memerlukan rundingan lanjut dengan doktor. Pil cegah kehamilan pada dos estrogen yang tinggi boleh membantu. Bagaimanapun, ada banyak lagi senarai ubat-ubat boleh digunakan, tetapi perlu mendapat preskripsi oleh doktor supaya kesan samping dapat diminimumkan.

Dr Shah Reza berkata, hirsutism juga boleh dialami wanita hamil walaupun ia agak jarang ditemui. Ini kerana wanita hamil alami paras hormon estrogen dan progesteron yang tinggi.

“Tetapi ada juga wanita hamil yang mengalami masalah hirsutism disebabkan peningkatan hormon prolaktin. Penyakit kencing manis semasa mengandung juga memungkinkan keadaan hirsutism,” katanya.

Hirsutism ketika hamil juga boleh dikaitkan dengan masalah ‘hypereactio luteinalis’ iaitu berlakunya peningkatan paras hormon lelaki androgen ketika wanita itu berbadan dua.

“Namun, bagi wanita hamil ia adalah satu keadaan peralihan yang berkaitan dengan hormon prolaktin. Oleh itu, jangan rungsing kerana ia bersifat sementara. Begitu juga jika hirsutism yang berlaku akibat hypereactio luteinalis,” katanya.

FAKTA: Punca pertambahan hormon adrogen


* Obesiti - Ia berkait rapat masalah insulin yang gagal memainkan peranan secukupnya.
* Sindrom Ovari Polisistik - Wanita yang mengalami sindrom ini biasanya mendapati diri mereka sukar hamil. Tubuh mereka cenderung gemuk, kulit berminyak, berjerawat, haid sedikit serta tidak menentu. Wanita yang mengalami sindrom ini mempunyai ovari yang berpolisistik serta paras hormon androgen yang tinggi.
* Masalah gangguan hormon seperti penyakit endokrin hipotiroid.
* Hiperprolaktinemia - Paras hormon prolaktin tinggi dalam badan. Hormon ini lazimnya berkait rapat dengan pengeluaran susu, walaupun wanita itu tidak hamil.
* Penyakit Akromegali - Disebabkan peningkatan abnormal hormon tumbesaran dan juga kegagalan insulin.
* Hiperplasia kongenital adrenal - Ketiadaan atau ketidakhadiran enzim-enzim tertentu dalam badan yang menyebabkan lebih banyak hormon lelaki androgen terhasil.
* Sindrom Cushing - Membabitkan peningkatan abnormal hormon-hormon steroid termasuklah hormon lelaki androgen.

No comments: