Biar garang

Dulu arwah mak memang garang
Aku selalu takut
Beliau memang akan cek setiap beg sekolah kami
Pada waktu malam
Aku selalu takut
Dan kadang2 marah
Sebab kononnya dah susun cantik-cantik
Tengok pagi bertaburan
Kegarangan beliau
Menjadi aku selalu takut kepada beliau
Tapi skrg aku faham
Beliau menjalankan Amanahnya dengan baik
Adik perempuan aku yang bungsu
Mampu memasak untuk raya
Aku tak payah risau sebab
Arwah mak telah ajar dengan cara beliau
Semua kemahiran sebagai seoarang wanita
Kadang kasihan tengok
Sepupu aku dah kahwin pun masih tak mahir memasak
Kemahiran yang arwah suruh sejak dr kecik
Sentiasa kena siap semua kerja-kerja rumah
Sebelum hendak buat kerja-kerja sekolah
Memamng mencabar dengan adik-beradik seramai 12 orang
Seorang kemas, ada aje adik-adik yang menyepah
Aku rasa sinki atau pelantar kat rumah
Tak pernah kosong
Ada aje pinggan
Kalau nak basuh
Mahu makan masa sejam
Aku teringat masa balik sekolah
Ada masa 2 jam untuk ke sekolah agama pada jam 3 petang
Kalang kabut dan kemas, nak basuh pinggan
Silap hari bulan kul 6 balik sekolah bersepah lagi
Leceh, penat,...semuanya dugaan hidup
Tapi bila dan kahwin dan kerja dan kena belajar
Kemahiran menguruskan semuanya secara serentak
Boleh diuruskan
Walaupun tak sempurna
Rutin hari sekarang
Mesti masak setiap hari
Lain2 tu hanya kerja2 sambilan
Basuh baju biasanya seminggu sekali
Maklumlah kami hanya berdua
Mengemas ikut keperluan
Sebab yang rajin menyepahnya aku
Akulah kena kemas
Apa pun sebenarnya aku rindukan arwah mak

No comments: