PENGARUH SIKAP DAN DEMOGRAFI KE ATAS PRODUKTIVITI

PENGARUH SIKAP DAN DEMOGRAFI KE ATAS PRODUKTIVITI KERJA PENSYARAH MUSLIM:
KAJIAN DI UNIVERSITI MALAYA


Keseimbangan kajian antara perspektif Islam dan Barat. Produktiviti dilihat dr kedua-dua pandangan. Hasil yang agak muhasabah. Lelaki lebih produktiviti daripada wanita. Hasil yang sama yang pernah terbaca kat kertas kerja yang lain. Sebenarnya hendak mengulas tentang tahap pendidikan di Malaysia, di mana pelajar perempuan lebih cemerlang daripada pelajar lelaki, sehingga 80% yang memohon KPLI terdiri daripada pelajar perempuan. Secara peribadi, keadaan ini agak membimbangkan untuk keseimbangan dunia dan Malaysia khasnya. Lelaki mempunyai kekuatan yang Allah ciptakan, mempunyai tanggungjawab lebih besar. Setinggi mana kelulusan seorang perempuan, imam tetap diwajibkan ke atas lelaki. Keseimbangan keluarga pun perlu didik oleh perempuan yang mempunyai sikap yang lembut, malangnya kelebihan perempuan ini telah dihabiskan di tempat kerja. Bagaimana anak2 di rumah? Ini ada kesan tentang isu masalah sosial di Malaysia sekarang ini. Walaupun, diri sendiri wanita berkerjaya, secara peribadi saya tidak setuju supaya wanita menjadi tungak utama dalam ekonomi negara, ianya memang sesuai utk lelaki. Tapi dulu pengaruh sekular terlalu dekat, bersemangat untuk belajar dan menjadi wanita berkerjaya. Tapi ianya bukan keinginan di waktu skrg. Skrg hanya meneruskan amanah rakyat sebab menggunakan duit rakyat Malaysia untuk buat PhD di sini, sebelum di akhirat, ditanya mana duit RM sejuta digunakan???Ya Allah, permudahkan urusan PhD aku di sini.

Kena aku tak terfikir utk menjadi surirumah sepenuh masa
Kena aku tak terfikir utk menjadi surirumah sepenuh masa
Sistem pendidikan yang dibuka kepada wanita dan lelaki
Seolah telah lari drp konsep asal
Kini di tanah air
Lebih ramai wanita berkerjaya
Mcamana dengan institusi keluarga dan anak2
Ada yang ok ada yang sebaliknya
Tapi dalam Islam
Telah menyediakan panduan supaya suami berkerja
Dan wanita di rumah
Pasti ada hikmah yang besar
Tapi banyak kajian telah membuktikan bahawa
Wanita perlu duduk di rumah
Salah satu susu ibu adalah susu yang terbaik
Untuk bayi,
Ianya telah dibuktikan secara sainstifik
Oleh sebab ibu kena duduk rumah untuk
Memastikan bayi tersebuat mendapat susu yang secukupnya
http://www.bharian.com.my/bharian/articles/Utamalogikketikahamil/Article/index
Jika kita lihat punca atau risiko bayi menghidapi asma bukan kerana pemakanan. Risiko utama adalah keturunan, terutama jika seorang iaitu sama ada ibu atau bapa mengalami asma. Ia juga adalah masalah alahan. Bagi mengurangkan risiko ini, elakkan susu botol kerana susu lembu mempunyai protein yang boleh menyebabkan alahan.

Andai anak puan berisiko tinggi, susu badan adalah yang terbaik. Bayi yang lahir secara pembedahan juga mempunyai risiko alahan yang tinggi berbanding kelahiran secara normal. Sekiranya Puan terpaksa memberi susu botol, pilihlah beberapa jenama susu bayi yang hipoalergenik dan mempunyai probiotik bagi mencegah alahan ini.

No comments: