"Hakim, dalam dunia ni, ada sesetengah benda Hakim perlu cari sendiri jawapannya. Dan bila Hakim dah dapat jawapannya, mungkin Hakim tak pernah jangka yang Hakim akan memperoleh kebaikan dari situ. Siapa tahu, dunia ini dan ciptaanNya, penuh rahsia. Abi serahkan pada Hakim untuk mencari jawapan kepada semua ni. Bila Hakim dah tahu, beritahu abi."

"Tapi abi..."

"Ingat Hakim. Setiap persoalan pasti ada jawapannya dan jawapan itu lebih indah jika kita mengetahuinya dari usaha kita sendiri," Syed Ariff bingkas lalu melipat sejadahnya. Hakim masih di situ, memikirkan erti kata-kata ayahnya.


http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=2528


Apa pulak, kaitan dengan keratan aktikel di atas. Sebenarnay tersentuh dengan " Setiap persoalan pasti ada jawapannya dan jawapan itu lebih indah jika kita mengetahuinya dari usaha kita sendiri". Inilah dia PhD, mencari persoalan dan jawapan yang tersendiri. Kena buat sendiri, Kena cari sebab sendiri. Kadang2 dah buat salah pulak, kena buat balik. Ini yang makan masa. Kalau tak buat langsung, langsung tak ada feedback drp SV, akhirnya kena cuba jugak walaupun tak pasti jalan yang dibuat jelas atau tidak. PhD ialah adult learning yang keseorangan. Laluan dan fikiran dan sebab yang muhasabah difikirkan sendirian.

Fikir, baca, renung, fikir..dah lah tu nak baca paper orang lain, bukannya mudah nak faham. Apatah lagi nak kaitan dgn kajian kita. Kadang sekali baca tak jumpa, kadang baca mcm ada kaitan, kali kedua baca macam tak ada kaitan pulak.

Betul kata Dr.Harihodin, PhD ini kerjanya sikit tapi kena fikir yang banyak. dia kata dia buat kerja 2 jam sehari, yang selebihnya dia banyak fikir, sambil jalan2. Dulu2 aku rajinlah jalan2 kat bandar, skrg ini malas...tido adalah..heheh

No comments: