Melihat dia terlantar

SMS diterima menyatakan
Dia mengalami kemalangan motor
Ingat jatuh motor yang biasa
Rupanya agak parah
Aku mintak adik email gambar dia
Melibatkan organ dalaman
Aku sedih sangat
Aku terus membeli tiket untuk balik ke Msia
Tahun itu, tiada raya utk kami
Pagi raya kami di stesen keretapi
Aku tahu kalau melibatkan organ dalam
Harapan agak tipis
Tapi aku tak mampu memberitahu sesiapa kecuali sang suami
Tulung rusuk patah
Darah dan menebusi jantung
Ya Allah ..
Aku hanya mampu berdoa
Semoga Allah tidak membebani lebih daripada kemampuan Dia
Beliau telah melahirkan dan membesarkan kami 12 beradik
Sungguh besar pengorbanan beliau
Jangan Engkau seksa dia
Di Dubai aku hanya mampu membaca Quran, solat sunat dan doa utk beliau
21 jam aku transit di Dubai seakan cepat aje masa berlalu
Sampai ke Johor, aku singgah kejap ke pekan nanas
Dan kemudian ke Hospital Batu Pahat
Melihat Dia terlantar tanpa upaya
Malam tu aku sampai rumah
Masa nak tidur aku nak cakap dengan akak aku
Yang Dia tak akan lama tapi aku tak berani
Bukan ajal di tangan Allah
Tapi aku rasa
Akhirnya aku hanya bersama Dia selama seminggu
Tapi hati aku buta masa itu
Dia berselera nak makan selepas Dr. buka semua saluran
Sebelum itu Dia hanya diberikan susu oleh Dr melalui saluran
Beliau berselara untuk makan selama lebih kurang 3/4 hari
Kenapa aku tak sedar
Luka-luka di buka banyak dah baik dalam masa tak sampai seminggu
Kenapa hati ini terlalu keras
Akhirnya
Aku tak sempat memberikan penghormatan terakhir utk beliau
Hanya sehari selepas aku bertolak semula ke UK
Kewafatan beliau dimaklumkan oleh Adik aku melalui SMS
Di Dubai, aku rasa mungkin dlm perjalanan aku dr Singapura ke Dubai
Kini hampir 2 tahun beliau pergi meninggal kami
Aku masih sedih setiap kali meningati beliau
Mengingati adik-adik aku
Mereka adalah aku, dan aku adalah meraka
Sedarkan mereka untuk mendoakan dan mensedekah Al-Quran untuk Dia yang
Melahirkan kami semua
Mampu aku untuk membimbing adik-adik
Apakah jalan-jalan yang adik-adik pilih
Jalan ke dunia atau sebaliknya
Ya Allah engkau berikan aku kekuatan
Aku ada lagi perjuangan yang belum selesai
Permudahkan urusan aku di sini
Setiap yang susah adalah mudah di sini mu
Tiada yang musthail di sisi mu

No comments: